مسلم پیری زمانه؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان
چکیده
چکیدهاین تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخصهای نابرابری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجامشده و از نوع پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری موردبررسی کلیه مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران بوده است. نمونۀ آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه آموزش عمومی که به شیوه نمونهگیری ...
بیشتر
چکیدهاین تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخصهای نابرابری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجامشده و از نوع پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری موردبررسی کلیه مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران بوده است. نمونۀ آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه آموزش عمومی که به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته، چکلیست محقق ساخته است. نتایج نشان داد که نابرابری آموزشی در سطح مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 7 مضمون فراگیر، 28 مضمون سازمان دهنده است که عبارتاند از: مؤلفه درونداد شامل 4 شاخص، مؤلفه فرایند مدرسه شامل 6 شاخص، مؤلفه زمینه خانوادگی شامل 6 شاخص، مؤلفه برونداد شامل 8 شاخص، زمینه فردی نابرابری شامل 4 شاخص، تأثیرات اجتماعی و سیاسی نابرابریها در آموزشوپرورش شامل 4 شاخص، شاخصهای جغرافیایی. همچنین ازنظر میزان تأثیرگذاری مؤلفهها و شاخصها بر افزایش نابرابری اولویت یکم شرایط اقتصادی خانوادهها، اولویت دوم امکانات و فضای آموزشی، اولویت سوم وضعیت اجتماعی خانوادهها، اولویت چهارم شاخصهای جغرافیایی، اولویت پنجم میزان دسترسی و میزان بهرهمندی از آموزش و اولویتهای بعدی به ترتیب منابع انسانی (معلمان خوب)، سرمایه فرهنگی خانواده، آرزوی تحصیلی دانشآموزان، جمعیت کم خانواده، مدیریت مدرسه، انتظارات و آرزوهای والدین، وضعیت تحصیلی والدین، پیشرفت تحصیلی، وضعیت قبولی دانشآموزان در مدارس نمونه، مقامهای ورزشی، فرهنگی و علمی، رسیدگی متولیان آموزشی، آموزش تبارگرایی، میزان توجه معلم به دانشآموزان، توجه به کیفیت آموزشی هستند.